Przejdź na stronę Portalu Funduszy Strukturalnych

UWAGA: Przeglądarki Mozilla Firefox i Google Chrome używają domyślnie wbudowanych przeglądarek plików PDF, które niepoprawnie wyświetlają formularze interaktywne. Opis rozwiązania problemu znajduje się w dziale Pytania i odpowiedzi punkt 40 (dla przeglądarki Chrome) oraz punkt 42 (dla przeglądarki Firefox).

Formularze dla dokumentów składanych drogą elektroniczną - Informacje ogólne

Formularze elektroniczne to formularze dostępne w zakładce e-Deklaracje, sekcja „Formularze” w postaci:

  • formularzy interaktywnych - do pobrania i wypełnienia w formacie PDF,
  • formularzy online dostępnych w postaci przystępnego kreatora ułatwiającego wypełnienie i złożenie deklaracje w zakresie:
    • podatku od czynności cywilnoprawnych: PCC-2, PCC-3, PCC-3/A,
    • podatku od spadków i darowizn: SD-2, SD-3, SD-3/A, SD-Z2,
    • zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej: PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z.

    Formularze te nie wymagają pobrania żadnych dodatkowych programów i plików.

Od 01.01.2016 r. wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16) może być przesłany również przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej przez dedykowany kanał usług sieciowych (WS, XML, SOAP, WSDL).

Czy formularze elektroniczne mogą być złożone przez pełnomocnika?

Deklaracje mogą być złożone drogą elektroniczną przez inną osobę – ustanowionego pełnomocnika. Podatnicy, płatnicy i inkasenci, którzy chcą aby deklaracja została złożona w ich imieniu przez pełnomocnika powinni złożyć w formie papierowej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1.

Formularze związane z dokumentami elektronicznymi które należy złożyć w formie papierowej:

  • UPL-1 - pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej
  • OPL-1 - zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Jak podpisać formularze elektroniczne?

Formularze elektroniczne mogą być podpisane:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lub
  • "danymi autoryzującymi" (podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań opartym na danych autoryzujących) na które składają się:
    • Identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL;
    • Imię (pierwsze);
    • Nazwisko;
    • Data urodzenia;
    • Kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość "0" (zero) w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.
    "Danymi autoryzującymi" nie mogą być podpisywane deklaracje składane przez pełnomocników.
  • podpisem elektronicznym użytkownika na Portalu Podatkowym – dla deklaracji w zakresie PCC, SD, KP wysyłanych z konta podatnika na Portalu Podatkowym.


Uwaga! Deklaracje i informacje podatkowe przesłane drogą elektroniczną nie mogą być podpisane profilem zaufanym ePUAP i nie mogą być przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP!

Do prawidłowego wysłania danych drogą elektroniczną z formularzy niezbędne jest zainstalowanie w systemie:

  1. Zestaw do składania podpisu elektronicznego (czytnik i oprogramowanie) - w przypadku wysyłania formularzy podpisanych kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

  2. Program Adober Reader dostępny nieodpłatnie na stronie producenta.
    Interaktywne formularze wymagają co najmniej wersji 9.0.0.

  3. Wtyczka (plug-in) v.4.2.0

    Niezbędna do wysyłania drogą elektroniczną dokumentów podatkowych, wypełnianych w interaktywnych formularzach w formacie PDF. Więcej informacji na temat wtyczki można znaleźć w zakładce Instrukcje

    W przypadku wysyłania formularzy drogą elektroniczną podpisanych podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań opartym na danych autoryzujących („dane autoryzujące”) konieczne jest pobranie i zainstalowanie wersji 4.2.0 wtyczki lub nowszej.

    Instalacja wtyczki nie jest konieczna w przypadku wysyłania formularzy wyłącznie podpisanych podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań opartym na danych autoryzujących („dane autoryzujące”) za pomocą aplikacji e-Deklaracje Desktop.



Instrukcja dotycząca instalacji i wysyłania formularzy interaktywnych

Najczęstsze Pytania i odpowiedzi związane z wysyłaniem deklaracji drogą elektroniczną